Dieta na zdrowie paznokcie – czyli jak naturalnie wzmocnić i wydłużyć paznokcie?

Dieta na zdrowe paznokcie koniecznie powinna zawierać witaminy i minerały, a ich największym źródłem są owoce i warzywa. Jest wiele składników odżywczych, które wspomagają porost i mają działanie wzmacniające na paznokcie. Jeśli chcemy, by były one długie, silne i nie łamały się, to konieczne jest spożywanie odpowiednich dawek białka, ale również nie możemy zapomnieć o witaminach i minerałach. Szczególnie ważne są witaminy z grupy B, magnez, krzem, cynk, a także żelazo. Nie możemy również pominąć witaminy C i E, które są silnymi przeciwutleniaczami i spowalniają procesy starzenia się, a także chronią wytwory skóry przed działaniem wolnych rodników. Co jeszcze powinno znaleźć się w diecie na zdrowe paznokcie?

Białko na zdrowe paznokcie

Jednym z budulców paznokci jest białko, a dokładniej kreatyna. Jest to jeden z mikroskładników, który znajduje się w grupie aminokwasów, czyli składników niezbędnych dla organizmu. Oprócz kreatyny bardzo ważnym składnikiem, który buduje płytkę paznokcia, jest również metionina, a także cysteina. Są one inaczej aminokwasami siarkowymi, a to więc oznacza, że w ich cząsteczkach znajduje się związek siarki. To właśnie dzięki temu aminokwasy te przyczyniają się do budowania mostków dwusiarczkowych, a to sprawia, że stabilizują one budowę białka. Jeśli chcemy, by nasze paznokcie rosły prawidłowo, to konieczne jest dostarczenie do organizmu ich budulca. Jeśli szukamy aminokwasów siarkowych najlepiej sięgnąć po:
• Masło,
• Nabiał,
• Kiełki pszenicy,
• Nasiona roślin strączkowych,
• Otręby pszenne,
• Ryby.
Warto również pamiętać, że w codziennej diecie białko, które zbudowane jest z aminokwasów, powinno dostarczać do organizmu co najmniej piętnaście procent dziennego zapotrzebowania na energię. Jeśli w diecie dojdzie do długotrwałego niedoboru białek, to kondycja paznokci znacząco się pogorszy.
Minerały dla zdrowych paznokci

W diecie na zdrowe paznokcie nie może również zabraknąć ważnych minerałów. Kiedy w organizmie dochodzi do ich niedoborów, to zaczynają się procesy ich wyciągania ze struktur, gdzie minerały nie są tak ważne i nie wpływają tak bardzo na jakość naszego życia i funkcjonowanie układów, czyli właśnie ze skóry, paznokci i włosów. Jeśli widzisz u siebie takie objawy jak rozdwajające się i łamiące paznokcie, plamki na płytce paznokcia, to oznaka niedoborów minerałów. Jeśli chcesz zadbać o zdrowie paznokci, w codziennej diecie musisz uzupełnić niedobory:

• Cynku – jest to składnik mineralny, który bierze udział w procesie wytwarzania białka, a ten jest budulcem paznokci. Spożywanie cynku ma zmniejszać kruchość i łamliwość płytki paznokcia.
• Miedź – to związek mineralny, który wpływa na elastyczność płytki paznokcia.
• Krzemu – jest niezbędnym składnikiem, ponieważ zapobiega on łamaniu się płytki paznokcia.
• Magnezu – pierwiastek ten przyczynia się do wzmocnienia paznokcia i zmniejsza ryzyko łamania się go.
• Żelaza – składnik mineralny wzmacniający płytkę paznokcia oraz utwardzający ją.
• Wapnia – niedobór tego minerału objawiać się może łamliwością paznokci i rozdwajaniem się płytki.

Witaminy dla zdrowia paznokci

Jeśli w naszej diecie znajdują się duże ilości witamin, to nasze paznokcie z pewnością będą silne i zdrowe. Dla ich zdrowia ważne są takie składniki jak:
• Witaminy z grupy B,
• Witamina A,
• Witamina C.
Witaminy z grupy B przyczyniają się do regulacji procesu przemiany białek w naszym organizmie, a dzięki temu odżywiają one płytkę paznokcia. W przypadku witaminy A ważne jest to, że przyczynia się ona do zwiększenia ilości kreatyny, a jest to jeden z głównych budulców paznokci. Nie możemy również zapomnieć o witaminie C w codziennej diecie, ponieważ jest ona odpowiedzialna za produkcję kolagenu, dzięki czemu przyczynia się do szybkiego wzrostu paznokci. Jeśli szukamy najlepszych źródeł tych składników odżywczych, to najlepiej sięgnąć po owoce i warzywa, ryby oraz produkty pełnoziarniste. Trzeba również zaznaczyć, że wszystkie te witaminy mają za zadanie zmniejszać działanie promieni UV na płytkę paznokcia oraz przyczyniają się do zmniejszenia podatności paznokci na czynniki zewnętrzne, które mogą doprowadzić do ich zniszczenia.

Dieta wzmacniająca na zdrowe paznokcie

Warto wiedzieć, że najlepsza na paznokcie jest dieta wzmacniająca. Osoby, które chcą zadbać o zdrowie paznokci i skóry powinny zminimalizować ilość fast foodów w codziennej diecie. Najlepiej również zrezygnować ze spożywania produktów, które zostały silnie przetworzone. Nie możemy zapominać o wodzie, ponieważ skóra i jej wytwory, by móc prawidłowo funkcjonować potrzebują prawidłowego nawodnienia. Tak więc codziennie należy pić przynajmniej dwa litry płynów, z czego większość to powinna być woda średnio-zmineralizowana. W trosce o zdrowe paznokcie najlepiej ograniczyć spożywanie kawy i czarnej herbaty, ponieważ oba te napoje mogą przyczyniać się do wypłukiwania nadmiernej ilości składników odżywczych z organizmu, a to może doprowadzić do wielu niedoborów